TIPS NAK HASILKAN BUAH LABU YANG BESAR

Kadang – kadang kita lihat kenapa labu yang kita tanam kecil dan kawan kita tanam besar.

SOP dan kaedah pembajaan adalah sama.

Tapi hasil kita kurang memberangsangkan.

Bagaimana kita boleh hasilkan buah labu yang besar?

Continue reading
Posted in Labu | Tagged , , | Leave a comment

Tips nak nak bagi bunga cili lekat

Ramai pengusaha tanaman cili fertigasi menghadapi masalah bunga gugur.

Terutama bagi varieti 461.

Hampir kesemua pengusaha yang menghadapi masalah ini akan meningkatkan kepekatan baja bagi mengatasi masalah ini.

Tapi malangnya masalah masih tidak selesai.

Bunga gugur ini akan menyebabkan hasil buah menurun dengan drastiknya.

Banyak juga kami terima pertanyaan bagi mengatasi masalah ini.

Continue reading
Posted in Cili, Cili padi, Fertigasi | Tagged , , | Leave a comment

TIPS NAK MANISKAN BUAH TEMBIKAI

Sempena tahun baru 2020 ini, kami nak share kan cara untuk menghasilkan buah tembikai yang manis dan besar.

Biasa kita kalau nak beli buah tembikai nak buah yang besar – besar dan manis.

Tricks untuk buah tembikai bukan untuk rockmelon yer

Untuk rockmelon nanti kami share lain yer.

Continue reading
Posted in Penanaman Tembikai, Tembikai | Tagged | Leave a comment

SELAMAT TAHUN BARU 2020

Saudara/Saudari, sedar tak sedar dah sedekad dah berlalu.

Sepanjang 2019 ini, macam mana dengan projek pertanian anda? Ada perubahan dan peningkatan yang telah berlaku dalam projek anda?

Suka duka dalam pelaksanaan projek sudah tentu.

Bermain dengan harga pasaran yang tidak menentu.

Harga input pertanian yang semakin meningkat.

Semua itu kita sebagai petani dan usahawan tani telah hadap sepanjang tahun 2019

Bagi mereka yang berjaya bagi tahun 2019…Taniah kami ucapkan.

Bagi yang kurang berjaya, cuma lagi tahun 2020 ini, tapi dengan teknik pertanian yang betul dan perancangan yang terperinci.

Untuk tahun baru pada 2020 dan 10 tahun akan datang, apa perancangan anda dan apa yang anda nak capai dalam hidup?

Walau pun perancangan anda untuk tahun 2020, kami doakan semoga berjaya.

Kami masih lagi sedia membantu dengan menyalurkan maklumat yang tepat dan kursus pertanian pada tahun 2020.

Akhir kata SELAMAT TAHUN BARU 2020.

Posted in Info | Tagged , , , | Leave a comment

TIP NAK BANYAK HASIL TANAMAN TIMUN MYAGRI STYLE

Bila sebut timun ini, semua orang tahu timun merupakan tanaman yang menguntungkan kalau kena pada harganya.

Pengiraan kami kos per kg untuk timun konvensional adalah RM 0.50 sekilogram.

Manakala bagi timun fertigasi boleh mencecah RM 1 sekilogram.

Kos pengeluaran sekilogram bergantung pada projek masing – masing.

Artikel kali ini kami kongsikan macam mana nak tingkatkan hasil tanaman timun korang gais.

Tak kira timun tanam secara fertigasi atau konvensional.

Continue reading
Posted in Fertigasi, Timun, Timun fertigasi | Tagged , , , | Leave a comment

CARA-CARA MENANAM KUNYIT HITAM

Pengenalan dan Khasiat Kunyit Hitam

Kunyit hitam ialah sejenis kunyit yang jarang ditemui dan merupakan tumbuhan herba yang mempunyai khasiat yang tinggi kepada perubatan. Ia sangat popular di India sebagai salah satu daripada bahan rempah untuk dijadikan bahan perubatan tradisional terutamanya daripada bahagian rizomnya. Rizom kunyit hitam ini dipercayai dapat merawat ketumbuhan pada sendi, penyakit kusta, kanser payudara, denggi berdarah dan untuk kuruskan badan. Kunyit hitam mempunyai pelbagai nama untuk dikenali seperti dibawah :-

Nama Tempatan : Kunyit Hitam

Nama Saintifik : Curcuma Caesia

Nama Lain : Kali Haldi (India), Black Turmeric, Black Zedoary

Famili : Zingiberaceae

Continue reading
Posted in kunyit | Tagged , | Leave a comment

CARA-CARA MEMBUAT JELI KELAPA

Manisan seperti jeli kelapa adalah salah satu manisan yang menyegarkan. Teksturnya yang lembut, kenyal dan rasa kelapanya yang asli membuatkan ramai antara kita sama ada rakyat Malaysia dan pelancong dari luar negara menggemari keenakan rasa hidangan ini. Lagi-lagi jika dimakan ketika sejuk, tidak boleh digambarkan dengan kata-kata kepuasan menikmat jeli kelapa ini. Rasanya memang sedap dan memuaskan!

Ditambah nikmat lagi jika hidangan jeli kelapa ini dinikmati bersama keluarga tersayang. Bagi yang baru ingin mencuba menyediakan menu ini, di bawah tersedia resepi yang cukup mudah untuk dilakukan.

Continue reading
Posted in Kelapa | Tagged , | Leave a comment

CARA-CARA MEMPROSES POKOK TEH

Teh adalah minuman yang paling banyak di ambil oleh manusia selain daripada air. Ia adalah minuman yang mengandungi kafein yang melalui cara rendaman atau campuran daun, pucuk dan tangkai dari tanaman Camellia sinensis atau Camellia thea di dalam air panas dan sejuk.  Camellia sinensis adalah jenis teh yang biasa di ambil sebagai minuman.

Selain daripada itu, di pasaran terdapat beberapa jenis teh yang dicampurkan dengan pelbagai jenis herba, rempah, bunga dan perasa buah. Tujuannya ialah untuk memberi rasa yang berlainan dan meningkatkan kualiti teh tersebut.

Kaedah memproses teh melibatkan beberapa tahap yang mana dimulai dari pemetikan dan diakhiri dengan pemeliharaan.

Continue reading
Posted in serbuk teh, teh boh, teh jasmine | Tagged , , , | Leave a comment

SOP PENANAMAN KUNYIT FERTIGASI BAGI PENGELUARAN DAUN KUNYIT

Tanaman kunyit ditanam bagi mendapatkan dua hasil iaitu daun dan umbisinya.

Daun kunyit semakin tinggi harganya di pasaran kerana kurang usahawan tani yang berminat untuk menanam kunyit.

Harga daun kunyit boleh mencecah sehingga RM 1.00 sekeping jika tiada bekalan.

Dikongsikan SOP Panduan pengeluaran daun kunyit secara fertigasi:

Continue reading
Posted in daun kunyit, Fertigasi, kunyit, Tanaman Fertigasi | Tagged , , | Leave a comment

COMBO BUKU HALIA FERTIGASI + KURSUS HALIA FERTIGASI ONLINE

Pelaburan ilmu pada diri sendiri adalah pelaburan terbaik dalam dunia.

Anda mencari projek sampingan yang lite-lite tahun 2020.

Projek kudrat partime.

Kos rendah tapi income bombastik.

Lokasi projek tepi halaman rumah.

Manakala inilah yang anda cari projek fertigasi halia.

Laburkan sebanyak RM 35 untuk nilai berganda untuk pakej:

COMBO BUKU HALIA FERTIGASI + KURSUS HALIA FERTIGASI ONLINE

Beli buku halia fertigasi, harga RM 35 harga di kedai.

Kos postage pos laju = RM 7 (total RM 42)

Beli skrg sampai 31 Disember 2019 kami bundle kan kursus halia fertigasi di STARTUP.myagri.com.my

Akses kursus online seumur hidup.

Bayar RM 35 dapat value RM 85.

Nilai 2x ganda.

WOW nilai berganda!

Macam mana nak dapatkan COMBO ini?

Whatsapp no ni 0176190017

Cepat sebelum promosi tamat.

Continue reading
Posted in Halia, Halia Fertigasi, Info | Tagged , , , , | Leave a comment